tisdag 19 juni 2012

Rejält tilltagen present

'Vad gör inte en Bonde för sin Koskull?' är ett känt citat i Växjötrakten. Det var greven Fredrik Bonde af Björnö som byggde ett slott som morgongåva åt sin hustru Anna Koskull. Jag har tidigare bara varit på Teleborgs slott under dygnets mörka timmar och ätit julbord. Nu var det dags att skåda presenten i dagsljus så vi (återigen två cyklande barn, två åkande barn och två glada mammor) styrde cykelstyrena ditåt för att äta lunch i slottsparken. Barnen tyckte det var spännande och var mäkta imponerade av att få se ett riktigt slott. Om jag själv någon gång kommer att få en morgongåva så lär det nog inte bli i denna storleksklass. Men jag är jag, och jag blev jätteglad åt den supersmarriga grytan Henke hade kokat ihop till oss som kvällsgåva när vi kom hem.

På hemvägen tog vi ett snabbstopp under vattentornet och provade att studsa alla möjliga ljud i ekotemplet. Det gav mersmak - att ett litet stenkast kan låta som en hel helikopter är ju helt otroligt!

*Fridfull tystnad när de två små var helt försjunkna i Kapten Sabeltands spännande värld.*

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar