torsdag 20 september 2012

Mina hjälpredor

När barnen hjälper till med sysslorna får man låta det ta sin tid och sen svälja resultatet med hull, hår och beröm även om det inte blev precis som man själv hade tänkt sig. Vad gör väl ett flammigt fönster? Det är ju iallafall bättre än ett fullt med flugskit.

Igår fick jag god hjälp att fixa både vitkål och morötter till soppan som döptes till "köttfärssås- o pizzasalladssoppa". Det var bara det att morötterna blev skivade istället och kålen blev mer hackad än strimlad. När jag tittade till rivjärnsstationen undrade jag vad L hade på benet och såg sen att det var blod. Även lillebror hade blod på kinden och magen. Jag sökte källan till den röda färgen och fann ett rejält rivjärnssår på L ena finger och förstod att det troligen hänt för någon minut sen. Först när jag uppmärksammade skadan och han fick syn på den bröt han ut i illetjut och med plåster på fingret blev han helt handlingsförlamad. Här stämde talesättet "det man inte ser har man inte ont av" bokstavligt talat in. Soppan blev trots allt väldigt god.
 
*Underbar tystnad att peta in en pinne till i brasan.*
 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar