fredag 28 december 2012

Efterlängtat

Man kan nog undra vem som längtat mest efter dagens skridskotur. Troligen är det jag men barnen var också upprymda av spänning när vi äntrade isen (dock i ishallen). Julklappsskridskorna i storlek 26 och dess ägare åkte väl inte särskilt mycket själva men med en vuxens hjälp gick det rätt bra för att vara första gången. Storebror var ju nybörjare förra säsongen så idag gick det över förväntan trots ett år sedan förra gången. LuckyLucas avslutade med att fråga om vi kunde åka imorgon igen. Gärna för mig tänkte jag, men det får nog bli nästa vecka istället.

Tänker tillbaka (oj, det blir nästan 20 år) när man gick ner till sjön om helgerna och åkte varv på varv, hit och dit i timmavis. Det var tider det. Frihetskänsla.
Ett annat minne som också kommer upp varje gång jag tar på mina älskade hockeyskridskor är en gång när isen nyss hade lagt sig och egentligen var något för tunn för isaktiviteter. Jag fick åka, men inte för långt ut, om jag lovade att inte trilla!! Jag höll löftet men skulle inte återupprepa den turen idag kan jag lova.
Kommer också att tänka på den gången en envis skridskoåkare promenerade ner (med skridsko och dess skydd på) när termometern visade -19 grader. På hemvägen gick det ena plastskyddet av och jag fick krypa halva vägen. Dessa vinterminnen - jag älskar dem!!

*Avslappnande tystnad när mätta barn lekte snällt i BrorPerssons-restaurangens lekhörna en hel timme.*

.

1 kommentar:

  1. Åhh, va härligt med skridskor.. Just de ja, kanske ska man introducera detta för Hilma.
    Kommer åxå ihåg turerna på den där sjön,, men hur 17 kunde du få lov att åka innan isen var tjock?! Läskigt. Men är de nån som skulle ta ßej ur en vak så är det ju du. Dubbar hade du ju alltid med dej, till skillnad mot vår familj.....,!

    SvaraRadera