onsdag 21 november 2012

Nu är det gjort

Vid middagsbordet under pepparkaksplanerandet utspelade sig följande dialog:
LuckyL: Akta så att du inte tar kamel istället för kanel!!!
Mamman: Ja, det vore tokigt.
LuckyL: Mmm, den blir så pucklig då.
Mamman: Ja tänk, så svårt att kavla.
Barnen gapskrattade och jag började med skratta när jag såg den puckliga bruna pepparkaksdegen framför mig.

Ja, nu är den gjord. Efter två veckors frågande efter när vi ska baka pepparkakor så gjorde vi degen idag. Efter samma osäkerhet varje år hade jag förra året äntligen lyckats skriva "bäst av alla" på ett av de tänkbara recepten. Skönt att inte behöva tänka och så skönt att se att flera rader i receptet var överstrukna. Visst kan jag kalla receptet för mitt då?
Om någon blir sugen och vill ha en mycket barnvänlig lättkavlad smarrig deg så håll till godo:

3 dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 dl vatten
200 gr margarin
1½ msk kanel
½ msk ingefära
½ msk kryddnejlika
2 tsk bikarbonat
1 l mjöl

*Ovan tystnad att inte ha pratat med någon den första vakna timmen på dagen.*

.

1 kommentar:

  1. Hahahahahahhahahahahha...
    Och dessa pepparkakor skall jag också prova.

    SvaraRadera