onsdag 24 oktober 2012

Ny inspiration i köket

Nu ångrar jag att jag inte gjort dagens inköp för flera år sedan. De sista åren har jag tänkt tanken många gånger men aldrig kommit till skott. Så nu äntligen står den här i köket - min lergryta. I min iver att testa knådade jag ihop en bröddeg - med mycket sirap och rågmjöl - blötla grytan och oljade den väl. Två timmar senare var brödet klart. Det var rätt svårt att skära som nybakat men imorgon går det nog betydligt lättare. Kanterna blev helt fantastiskt goda. Ååh, jag längtar redan till frukosten.

Vi kokade även ihop en kycklinggryta med dragon, vin, vitlök, palsternacka och tomat. Det blir en spännande matadosa att öppna på lunchen imorgon.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men när jag tillsatte vinet säger femåriga kocken:
-Mmm, vad gott det luktar nu när du hällde i vinet!

*Mysig tystnad att kolla våra hemmavideor.*

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar