torsdag 10 december 2015

Som en saga!

När det kommer diskussioner om Bibeln så benämner jag det som en saga och när det gäller frågor kring djur och naturs utveckling kör jag stenhårt med evolutionsteorin. Rätt eller fel kan man undra, men det är mitt val, och ditt, och ditt och ditt....

Igår började vi prata om "förr i tiden" och jag förklarade lite kring vår fantastiska tideräkning från Kristi födelse och att det därmed även finns tid som är ungefär som minusgrader, dvs före/under noll. Ja, det är rätt komiskt när man tänker på det. Ordet Bibeln togs upp av snart-nio-åringen och jag sa som vanligt att det är en saga men att det är många som tror på innehållet. Jag la även till att man måste tillåta var och en att tro det man själv vill. Då kom den spontana jämförelsemeningen som löd: "Det är ungefär som om man tror att en bajskorv kan prata".

Årets julkalender är fantastisk - 1000 år till julafton - och det var nog där tankarna kring förr i tiden började denna gång. Barnen ser den på morgonen och sen sitter vi som klistrade alla tre på kvällen. Idag var det den berömda skärp-soppan som skulle inmundigas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar