torsdag 10 december 2015

Barnmat

I lördags innan Max och jag skulle åka och veckohandla bad jag honom tänka ut tre maträtter som vi kunde äta till kvällsmat kommande (alltså denna) vecka. Han började med tacos och hamburgare men jag tyckte mer att det var fredags- eller lördagsmat och han fick tänka vidare. Tre förslag utformades inom kort:
1. Spaghetti och köttfärssås
2. Köttbullar (med citron) och spaghetti
3. Falukorv i ugn (med purjolök och ost) och spaghetti

Jag la inga värderingar i valen och nämnde inget om den enformiga basvaran. Det spelar väl ingen roll i det hela!!

Måndagen kom och det rullades köttbullar av smeten kryddad av herren själv. Citronskal, citronsaft, limesaft och citronpeppar (samt fond, vitlök och japansk soja som jag tipsade om) gjorde att bullarna blev fantastiskt goda.

Tisdagen kom och falukorven skars omsorgsfullt i vågiga skivor. Dessa placerades i en ugnsform och toppades med ketchup, purjolök, ost och citronpeppar. Fantastiskt. Spaghettin byttes faktiskt ut mot snäckmakaroner.

Onsdagen kom och det blev rester från måndag och tisdag.

Torsdagen (alltså idag) kom fortare än väntat och köttfärssåsen tillreddes. Även den kryddad med citronpeppar - bästa pepparn enligt M.

Fredagen är också i antågande och i min matadosa finns den smarriga köttfärssåsen tillsammans med ... gissa vad ... jo, spaghetti.

Med facit i hand kan man helt och hållet förkorta denna veckan med ordet barnmat. Mat uttänkt av barn, lagad av barn och uppäten av och tillsammans med barn. Tack Max.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar