torsdag 8 oktober 2015

Läsvärt

Nu har jag börjat läsa lite i "Hästmannen". Den handlar om Stig-Anders och hans hästar (flickera). Jag fastnar vid många meningar, en del mer tänkvärda än andra, och njuter av dem. Här kommer några:

  • Människor har i alla tider formulerat olika levnadsregler till hjälp genom livet och Hästmannen har valt den allra svåraste till sin: "Ont skall med gott fördrivas".
  • - Jag tror att folket i Eksjö tycker om mig, för varje gång när jag har varit inne i stan med hästapållarna och handlat, brukar det stå om mig i tidninga dan etter.
  • Ibland har både frisyr och skägg ändrat form en smula. Anledningen är att någon av flickera råkat få med sig en hårslinga. Hans frisyr är således unik och han är förmodligen den enda som är klippt och ansad av hästar.
  • Om sin vän Madelene: Madelene har förmågan att bedöma människor oavsett hur de ser ut. Hon ser bortom yviga skägg och rynkor och bortser från underliga skönhetsideal. Hon ser människan, inte ytan, och struntar i vad andra människor eventuellt tycker och tänker.
  • Att ljuga är inte Stig-Anders starkaste gren. Det är bättre att bara mumla lite osammanhängande.
  • Stig-Anders bakar sitt egna bröd och författaren beskriver följande: Jag har från första stund älskat hans grova bröd som jag liknar vid en brödets biff. Köpebröd är mer som godis. Det är onyttigt, mättar kortvarigt och ger tänderna obetydlig motion. I sanning märkligt att en sådan menlös produkt kan överleva på en kommersiell marknad. Men så har svensken också blivit en "soffpotatis", som Stig-Anders uttrycker det. Soffpotatisar orkar inte ens tugga riktigt bröd.

2 kommentarer:

  1. Den måste jag få låna sen......Annika

    SvaraRadera
  2. Ja det får du gärna, men det kommer att ta ett tag för vi har högläsning för hela familjen och det blir bara läst lite varje helg.

    SvaraRadera