måndag 3 februari 2014

Allergi och hjärtvärmare

Undra hur nöjd reklamutformararen känner sig när det är stavfel i texten som ska locka fler kunder till företaget? Dessutom på tv:s bästa sändningstid och med rejält stor text där texten troligen skulle innehålla företagets budskap. Jag säger troligen eftersom jag stannade upp efter andra ordet (det som var felskrivet) och inte kom längre innan texten försvann. Bra reklam det blev! Jag vet inte ens vilket företag det handlade om eller vad budskapet var.

Jag är lite halvallergisk mot felstavningar (det kan hända mig också men mina ord står ju inte på förstasidorna i tidningen eller visas på TV) - speciellt i rubriker och annan text som lätt skulle kunna genomgå en enkel stavningskontroll i datorn. Om jag stöter på ett allt för galet fel så läser jag oftast inte resten.

Däremot är felstavningar under tiden ett barn lär sig att läsa och skriva helt underbara. Det är fantastiskt att läsa något som är skrivet som det låter.

Gratis hpas du får mona prisänter.
Gratis på namsdagen. 

. . . och sen delar jag med mig av en liten sagosnutt:

"När Max jik i skogen då möte Max en vilding. Dom jik til vildinganas land. Då jode dom en fest därför Max fyldä år. Dom dansade ock åt chips. Då kom et monster. Max somnade på golvet ock vaknade när tupen Jusi gal. Tupen läde Max att gala. Då flög dom till bongåden där tupen bode hos hönor hstar kosor hndar kater. Vildingana hde fölt fter Max. Dom blev nyfikna ock gik in i lagon."

Jag ser fram emot en spännande fortsättning och fler härliga stavfel, sådana stavfel som värmer mamma-hjärtat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar