måndag 21 oktober 2013

Några ickeproblem

Dagens i-landsproblem 1:
Klockan stod på 20.15, barnen hade somnat en liten stund för sent, och jag skulle bara gå ner till frysen och ta upp ett bröd. NEJ - inte ett bröd i sikte. Närmaste jag kom var kanelbullar men det kändes inte helt bra att välja som hela familjens frukostalternativ och min lättlunch imorgon.
Om jag bakar bröd hinner det inte kallna innan läggdags! -Jo förresten, det gör det kanske om jag gör ett engångsjäst plåtbröd och stannar uppe lite extra. Ja, det kör vi på. Så blev det och nu snabbjäser det i värmen från diskmaskinen.
Mina tankar går till alla i världen som inte ätit sig mätta idag och de som inte vet varken vad frys eller elektrisk ugn är.

Dagens i-landsproblem 2:
Varför använder inte skolkillen sina stövlar när det är ösregn ute och det ska lekas både i sandlåda och vattenpölar? Jo, svaret var att han inte visste var stövlarna var. Jamen de hänger ju i en påse på din krok, svarade jag. Ja det gör de ju, svarade han!!
Nu fick jag i alla fall testa sko- och stöveltorken (köpte den för något år sedan men den har fortfarande inte blivit monterad) på de dyngsura joggingskorna. Det tog inte lång stund innan de var torra.
Mina tankar går till alla världens barn som varken har torra eller blöta skor på fötterna.

Veckans i-landsproblem 3:
Hur ska man få på sig en baddräkt när man är genomsvett/har duschat?? Att ett plagg kan korva sig så makalöst och vara nästan omöjligt att dra upp!!
Men va tusan, vad är det när man tänker på alla de som aldrig i sitt liv ens skulle kunna drömma om att få bada i rent dricksvatten och än mindre spola i toaletterna med det om de ens vet vad en toalett är.

Vi har det så himla bra. Nu skrattar jag åt mina miniproblem som i den speciella stunden kan tyckas för jäkliga!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar