måndag 17 juni 2013

Hämnden är ljuv och premiären är ljuvlig

En storebror såg tre lysande röda bär i lillebrors land. Glad i hågen plockade han alla tre och ropade på lillebror: Kom ska jag bjuda dig på jordgubbar! Nu utbröt en smärre jordbävning eftersom lillebror givetvis skulle plockat jordgubbarna själv och sedan bjudit mr jordgubbstjuv. När jag efter en lång stund hade lyckats häva katastrofläget, så återstod bara två jordgubbar - den tredje hade mosats av den ilskne ägaren. Sen åt lilleman upp sina jordgubbar och tjuven blev utan.

Vi diskuterade om huruvida man fick plocka i någon annans land eller inte. Nej - man får inte röra någon annans land.
-Men jag skulle ju bjuda!!, sas det många gånger.
-Jo, det var snällt tänkt, men det är ju inte ditt land!!, svarade jag lika många gånger.

Striden var utredd och jag återvände till att rensa ogräs i mitt land. Det dröjde inte mer än en minut så var det dags för nästa tjuv att träda fram. Rädisetjuven som var och norpade i storebrors land och ursäkten var:
-Men han tog i mitt land.
-Jo, men det var fel gjort och vi bestämde precis att ingen skulle röra någon annans land!!
--------------------
Idag var det i alla fall min tur att plocka ett par jordgubbar från mitt egna land! Ååh så ljuvligt.

.

1 kommentar: